Nagymozgások

Nagymozgások

Idegrendszerüknek rendkívül fontos, hogy minden nap mozoghassanak.  

Állatutánzó gyakorlatok (akár hangutánzással is mehet) 

  • Kutya – négykézláb mászás (keresztezett mozgás, mikor a jobb kar mozdul, a bal láb mozduljon). Nehezítés: hátrafelé is végezzük el! 
  • Cica – tenyéren+talpon járás, nagyon puhán 
  • Krokodil – kúszás (kommandós gyakorlat fiúknak. Egyik oldal hajlít, másik oldal nyújt) 
  • Gólya – járás magas térdemeléssel, karok nyújtva csőrként összeérintenek (nagycsoportosoknál figyeljünk arra is, hogy ha a jobb lábával lép előre, akkor a bal karja legyen felül kelepeléskor – ez kitűnően összehangolja az agyféltekéket). Nehezítés: mondjuk közben sorban a hét napjait, vagy a hónapokat, esetleg számoljunk kettesével, vagy 10-től visszafelé. 
  • Tyúk – egyik sarok a másik láb ujjaihoz ér pontosan. Szőnyeg szélén lépdeljünk így – a láb egyik oldala a szőnyegen, másik oldala a padlón van (ez így térbeli tájékozódást is fejleszt, valamint lúdtalp tornának is kiváló, és még érzékelésfejlesztő, szenzomotoros gyakorlat is). Nehezítés: előre nézzünk, ne a lábunkat. Csukott szemmel is mehet. Hátrafelé is elvégezhetitek. 
  • Veréb – páros lábon ugrálás. Közben énekelhetitek a dalt: Ugráljunk, mint a verebek, rajta, gyerekek! 
  • Nyuszi ugrás – leguggolunk, combok összezárva, tenyerünket magunk elé tesszük, utána ugrunk (mondhatjuk is segítségképpen: tenyér-láb, tenyér-láb). Dal nyuszi ugráshoz: Nyuszi ül a fűben, szépen szundikálva, Nyuszi, talán beteg vagy, hogy már nem is ugorhatsz? Nyuszi hopp, nyuszi hopp, máris egyet elkapott! (itt guggolásból ugorjunk fel a magasba, térdek nyújtanak, majd visszaérkezünk guggolásba) 
  • Béka – leguggolunk, itt a térdek már szétnyílnak, a békához hasonlóan itt az “ugrólábunkra” lesz szükség, a kéz csak kitámaszt. Magasra ugrunk, haladunk előre, a tenyereket csak a leérkezésnél érintjük le. 

Fontos, hogy ne keverjük a békaugrást a nyuszi ugrással! Két különböző ugrásról van szó! 

  • Pók járás – helyezkedjünk el ülésben, húzzuk fel a térdeinket, emeljük meg a feneket és tenyéren-talpon támaszkodva haladjunk előrefelé 
  • Rák járás – helyezkedjünk el ülésben, húzzuk fel a térdeinket, emeljük meg a feneket és tenyéren-talpon támaszkodva haladjunk hátrafelé 
  • Skorpió járás – helyezkedjünk el ülésben, húzzuk fel a térdeinket, emeljük meg a feneket és tenyéren-talpon támaszkodva haladjunk  oldalazva 
  • Kenguru – apró ugrások páros lábon, karok nyújtva lefelé állnak, tenyerek felfelé fordítva, középső ujjak egymáshoz érintve erszényt formázva 
  • Tigris járás – mászás közben mindig a tenyerünkkel megérintjük az ellenkező oldali térdünket (keresztező mozgás) 
  • Sánta róka – két tenyér a talajon, egy láb a talajon, másik láb megemel. Tenyér előre helyez, lábbal utána ugrunk – ütemesen. Lábcserére ügyeljünk! Mindkét oldalra végezzük el a gyakorlatot! 
  • Medvejárás – tenyéren, talpon, popsit megemelve, mint a cica, de itt figyelve arra, hogy mikor a jobb tenyeret tesszük előre, a bal láb mozduljon (keresztezett mozgás) 
  • Kígyó – hason fekvésben helyezkedjünk el, behajlítjuk a karjainkat, és az alkarokkal megpróbáljuk húzni magunkat, lábakat csak húzzuk, nem mozognak 
  • Teknős – lassú négykézláb járás, a hátunkra tehetünk valami nehezéket is. Babzsákot, egy párnát, vagy egy plüsst, amelynek van valamennyi súlya (ne legyen túl nehéz, de lehessen érezni).  A lényeg, hogy úgy járjunk, hogy ne essen le a “teknőnk”. 

Játékosítási lehetőségek: 

  • Rajzoljátok le kártyákra az állatok képeit, és húzzatok egyet-egyet, majd a képen lévő állat mozgását utánozzátok le 
  • Készítsetek dobókockát – válasszatok ki 6 állatot, és rajzoljátok meg egy saját készítésű dobókockára 
  • Válasszátok ki a fenti állatokat műanyag állatból, tegyétek a játék állatkákat egy zsákba, vagy fedjétek le kendővel és húzzatok egyet. Mielőtt kihúzzátok, próbáljátok meg kitalálni, melyik állat lehet az 
  • Mondj a gyermekednek az egyik állatra jellemző tulajdonságokat (2-3 darabot). Ha kitalálja, mozogjátok is el az állat mozgását 
  • Barkochba: gondoljon valamelyikőtök egy állatra, a másik játékos tegyen fel kérdéseket, amire igennel vagy nemmel lehet válaszolni, ha kitalálta, utána mozogja is el az adott állat mozgását 
  • Rejtsd el a lakásban valahol az egyik állat képét, vagy műanyag állatot, és hideg-meleg játékkal vezesd rá a gyerekedet az elrejtett kép helyére. Hideg: messze vagy, Langyos: közeledsz, Meleg: már nagyon közel vagy, Forró: ott van, Tűz: megtaláltad! 
  • Rakj ki “mozgáskottát”: rakd le egy sorrendben az állatok képeit (kezdetben 3-4 kép bőven elég), és olyan sorrendben mutassa be a gyereked a mozdulatokat. Majd ismételje el emlékezetből a mozgásokat. 
  • Tegyél ki egy sorba 4-5 állatképet, engedd, hogy a gyereked kb 30 mp-ig nézze, majd utána csukja be a szemét, vegyél el egy állatképet. Most kinyithatja a szemét. Melyik állat hiányzik? Ne csak szóval mondja el, mutassa is meg a mozgását!  
  • Keverjétek meg az állatos képeket, képpel lefelé mindenki húz egyet és a homlokára rakja (ő maga így nem fogja látni, csak a másik játékos/ok). Mondja el pár jellemzővel, hogy társa milyen állat. “te egy zöld hüllő vagy, aki nagyon veszélyes, éles fogai vannak, a vízben és a vízparton él” – ha a játékos kitalálja, hogy milyen állat is ő (most krokodil), akkor eljátssza az állat mozgását.  
  • Keverjétek össze a kártyákat, az egyik játékos húz egy képet, megpróbálja lerajzolni, a másik játékosnak, vagy játékosoknak pedig ki kell találni, mit rajzolt. Ha sikerült, el is játsszuk az állat mozgását.